Ellen har ordet!

Hej gänget!

När ni läser det här har ni förhoppningsvis redan träffat mig – Ellen, lärarstudenten som ska vara hos er två veckor framåt. Och då är det ju lika bra att jag använder mig av den här finfina bloggen precis som Lotta!
Jag är 24 år och flyttade till Halmstad för fem år sedan för att plugga till lärare. Jag gillar djur och natur, matlagning och att träna. Just nu tränar jag för att springa maraton. Under de här två veckorna får ni gärna diskutera både träning, hundvalpar och era bästa recept med mig. Gärna också era frågor om hållbar utveckling, som ju är det vi ska syssla med under veckorna!

Skolan

Alla:
Vi diskuterar tillsammans kring vilka begrepp som vi kan kalla centrala för ”hållbar utveckling.” Som en hjälp på vägen så vet jag att Lotta har visat er en flipp om hållbar utveckling, den hittar ni här.

Basgrupp:

I er basgrupp skapar ni tillsammans en stödmall, en stödmall som kommer fungera som stöd vid er enskilda bedömningsuppgift. Ni använder olika källor för att ta reda på mer information och utifrån denna fakta diskuterar ni de olika perspektiven på hållbar utveckling (social, ekonomisk, ekologisk). Tänk på att använda er informationshanteringsförmåga och källkritik när ni söker information! Ett tips kan vara att skapa struktur genom att dela upp ett papper i tre ”spalter” och fylla på varje spalt allteftersom er diskussion fortskrider.

Enskild uppgift (bedömningsuppgift):
Utifrån vår klassdiskussion om hållbar utveckling och utifrån de centrala begrepp som vi har diskuterat fram, samt utifrån det arbete ni gjort i era basgrupper, kommer du att få resonera kring olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och hur du ser på de här frågorna. Varför tycker du att hållbarhetsfrågor är viktiga?

Jag vill att du visar detta genom att skriva en debattartikel. Vad är då en debattartikel? Detta kommer jag att gå igenom i helklass, men för dig som missar det tillfället så finns en toppenbra guide till hur man skriver här: http://läxhjälp.nu/uploads/guider/skriva-debattartikel.pdf .

En flippad genomgång om vad du ska tänka på när du skriver en debattartikel hittar du här:

Om du, efter min genomgång och efter att ha läst guiden/sett flippen om hur man skriver en debattartikel, fortfarande känner dig osäker på hur du gör – fråga!

Par:
När du känner dig färdig med din artikel, kommer ni att få bedöma en klasskamrats artikel utifrån en matris. När kamratbedömningen är gjord kommer du att få tillfälle att korrigera i din artikel så att den blir något alldeles extra innan du lämnar in slutresultatet till mig.

Checklista för debattartikel: 

  • Tes – är din tes tydlig och i början av din text?
  • Argument – har du med dina bästa argument
  • Motargument – lyfter du in åsikter som är dina åsikters motsatser?
  • Övertygar du läsaren om att motargumenten är fel?
  • Avslutning – sammanfattar du det viktigaste? Har du avslutat med ett övertygande svar på din tes?
  • Hänvisar du till källor?

Du visar och jag kommer att bedöma din:

Analysförmåga: Du visar att du kan ge förslag på lösningar där konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Kommunikativa förmågan: Du visar att du underbygger ditt resonemang genom att använda fakta, men visar även att du utvecklar ditt resonemang genom egna reflektioner och tankar.

chalkboard-copy

Kommentera

