2020 energy – för en hållbar framtid!

Skolan

Par 

Tillsammans med en klasskompis (jag delar upp er i par) kommer du att få spela spelet 2020 energy. Det är ett spel med fokus på hållbar utveckling. Spelet består av tre ”nivåer”:

  1. Individuellt
  2. Regionalt
  3. Globalt

Varje nivå består av tre olika ”uppdrag”. Uppdragen utgår från:

  • Energibesparing
  • Effektiv energiförbrukning
  • Förnybar energi

Ni väljer tillsammans ett uppdrag per nivå och arbetar med (Finns det tid över i slutet, får ni givetvis även spela vidare alla uppdrag, men endast ett uppdrag per nivå ska redovisas i rapporten)

I spelet (längst upp till vänster på sidan) finns en ordbok. Så fort ni stöter på ett begrepp som ni inte förstår så använd ordboken! Här får ni förklaringar till många svåra begrepp.

ordbok

Ordbok finns – se till att använda den 🙂

Uppgift

Till er hjälp kommer ni få ett ”spelschema”. Här kommer ni få fylla i:

  • ”Uppdraget” – beskriv det uppdrag ni väljer att spela på varje nivå.
  • Vad får ni för information att väga in i ert beslut utifrån aspekterna miljö, ekonomi och socialt? Klicka på personerna längst ner till höger i bild.
  • Vilka olika alternativ får ni att välja mellan när ni ska ta beslut?
  • Beskriv vilka olika konsekvenser de olika alternativen skulle kunna få utifrån de tre aspekterna miljö, ekonomi och socialt. Här har ni möjlighet att utveckla era egna tankar! Använd gärna analysmodellen när ni resonerar. Tänk på att väga in konsekvenser utifrån alla tre aspekter (miljö, ekonomi, socialt). Se till att underbygga era analyser med fakta, samtidigt som ni använder era egna tankar och reflektioner för att utveckla ert resonemang ytterligare! Utgå från frågeställningarna:
  1. Vilka långsiktiga/kortsiktiga konsekvenser kan varje alternativ ge?
  2. Vilka positiva/negativa konsekvenser kan varje alternativ ge ?
  3. Vad är viktigt för er när ni väljer? Vilka egna aspekter väger ni in i ert beslut? ”Gammal vana”? ”Mest bekvämt”? ”Enklast”? ”Snyggast”? Var så ärliga som ni bara kan 😉
  • Slutligen – beskriv det alternativ som ni väljer och beskriv vilket resultat ni får. Är ni nöjda med ert val? Är ert val hållbart och i så fall utifrån vilken/vilka aspekter? Så här i efterhand, hade ni kunnat välja annorlunda och på så sätt kunna bidra till en än mer hållbar utveckling, vad tror ni?

Varje grupp lämnar in sitt ”spelschema” till mig. jag kommer att bedöma den del som är markerad med rött ovan!

Ni kommer få visa och jag kommer bedöma er:

Analysförmåga: Ni visar att ni kan se konsekvenser av det samhälle vi lever i. Ni visar att ni kan se konsekvenser ur olika perspektiv (miljö, ekonomi, socialt)

Analysförmåga: Ni visar att ni kan resonera kring olika förslag som kan bidra till en mer hållbar utveckling. Ni visar att ni kan se positiva samt negativa konsekvenser av era förslag ur olika perspektiv (miljö, ekonomi, socialt)

Kommunikativa förmågan: Ni visar att ni underbygger ert resonemang med fakta, använder egna reflektioner och tankar för att utveckla ert resonemang ytterligare.

 Och du – glöm inte att ha kul medans ni spelar! Game on! 

 images

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s