Glödlampskonspirationen

Skolan

Alla:

Vi kommer tillsammans se på Dokument utifrån: Glödlampskonspiration. Missar du tillfället eller vill se om (hela eller delar av) filmen i efterhand, så finns den även här:

Basgrupp:

Tillsammans i basgruppen ska ni arbeta med filmen utifrån nedanstående frågeställningar. Som vanligt så gäller att alla i basgruppen antecknar, de anteckningar ni gör får ni givetvis ha med er till den riktade skrivningen!

Efter att ni sett dokumentären ”Glödlampskonspirationen” diskutera och svara på följande frågor:

  1. Vad innebär ”planerat åldrande”?
  2. Vad innebär ett konsumtionssamhälle?
  3. Vad innebär ett tillväxtsamhälle?
  4. Vilka orsaker ligger bakom det planerade åldrandet (varför byggs ett åldrande in i produkten)?
  5. Vilka ekonomiska, ekologiska och sociala konsekvenser kan det planerade åldrandet ge (i olika delar av världen)?
  6. Vilka konsekvenser kan det planerade åldrandet få för individen, för företag och för hela samhällen (i olika delar av världen)?
  7. Vad finns det för alternativ till ett tillväxtsamhälle?

analsymodelllotta

Här tränar ni er analysförmåga, begreppsförmåga, kommunikativa förmåga och informationshanteringsförmågan

Enskild uppgift (bedömningsuppgift)

Det var bättre förr?

Utifrån rubriken ”Det var bättre förr?” kommer du att få resonera kring hållbarhet, hållbar utveckling och vilka konsekvenser vårt konsumtionssamhälle har idag och vilka konsekvenser vårt konsumtionssamhälle kommer få i framtiden. Det material du kan använda dig av är det material du tagit del av på lektioner t.ex. flipp, film, texthäfte om hållbar utveckling samt de diskussioner ni fört i basgruppen.

Vilka produkter tillverkas idag och vad för vår konsumtion av varor med sig? Var det bättre förr, eller är det bättre idag? Och framförallt – kommer vår utveckling vara hållbar om den fortsätter i samma takt i framtiden? Hur tänker du?

Frågeställningar som kan vara till hjälp

  • Vilka produkter upplever du har kortast livslängd?
  • Tror du att dessa produkter har ett planerat åldrande? Varför/varför inte?
  • Om ja, vilka orsaker tror du ligger bakom ett planerat åldrande?
  • Vem tjänar respektive förlorar på att bygga in ett åldrande i dessa produkter?
  • Vilka konsekvenser får det planerade åldrandet, tänk på att se det ur olika perspektiv?
  • Om du inte håller med om att produkter skulle ha ett planerat åldrande, lyft fram argument som stödjer dina åsikter.
  • Går det att förändra vårt konsumtionssamhälle? Hur då? Och i så fall, vilka konsekvenser skulle detta kunna få, och för vem?
  • Är tanken på en ”glödlampskonspiration” trovärdig eller ej?

Tänk på att:

  • Resonera utifrån det material du tagit del av på lektionerna (film, arbete i basgrupp, texthäfte ”hållbar utveckling”)
  • Motivera varför du anser/inte anser att produkter har ett planerat åldrande. Underbygg ditt resonemang med hjälp av den information du tagit del av.
  • Se det ur olika perspektiv. Ekologiskt/ekonomiskt/socialt, individ/grupper/samhälle (använd analysmodellen)
  • Använd källkritiska begrepp när du resonerar kring källors trovärdighet.

Du visar och jag kommer bedöma din:

Analysförmåga: Du visar att du kan se orsaker och konsekvenser av ekonomiska, ekologiska och sociala hållbarhetsfrågor.

Analysförmåga: Du visar att du kan ge förslag på lösningar där konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.

Kommunikativa förmågan: Du visar att du underbygger ditt resonemang genom att använda fakta, men visar även att du utvecklar ditt resonemang genom egna reflektioner och tankar.

Informationshanteringsförmåga: Du visar att du kan resonera kring källors trovärdighet och relevans och använder dig då av källkritiska begrepp

imagesVärldens äldsta, ännu brinnande glödlampa, hittar du på brandstationen Livermore, Kalifornien. I 114 år har den brunnit, du kan se den live via ”Bulbcam” på deras hemsida 🙂 Adressen hittar du här: http://www.centennialbulb.org/

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s