Vem ska jag tro på?

I detta arbetsområde har du fått ta del av flera olika sekter och livsåskådningar, deras syn på Gud, meningen med livet och hur vi ska leva för att följa det budskap som sekten/gruppen predikar.

Alla människor som väljer att leva utifrån sin tro, sin övertygelse, påverkas i sitt liv på ett eller annat sätt av sin tro. Det gäller oavsett om du tillhör någon av de fem stora världsreligionerna, eller någon av alla de andra olika sekter, samfund och grupper som finns runt om i världen (varav några vi har lärt oss mer om i detta arbetsområde)

Bedömningsuppgift

Vem ska jag tro på? 

I denna riktade skrivning kommer du få resonera kring hur religioner och olika livsåskådningar kan påverka och forma en människas liv och identitet, både positivt och negativt.

Följande punkter kan vara till hjälp:

  • Världsavvisande eller världsanpassad livsåskådning, har det någon betydelse för medlemmarna?
  • Ge exempel på positiva aspekter som personer som tillhör en sekt/livsåskådning lyfter fram
  • Vilka negativa aspekter av olika sekter/livsåskådningar vill du lyfta fram?
  • Om man vill få reda på objektiv information om en sekt/livsåskådning, var och hur ska man söka information?

Några hjälpmeningar för att komma igång:

  • En likhet mellan en livsåskådning och någon av världsreligionerna är…
  • En skillnad mellan en livsåskådning och någon av världsreligionerna är…
  • En världsavvisande sekt innebär att….detta påverkar anhängarna….därför att…
  • En världsanpassad sekt innebär att….detta påverkar anhängarna…därför att…
  • En människa som tillhör en sekt/livsåskådning kan påverkas…… detta får konsekvenserna att….vilket leder till…..
  • För att hitta tillförlitliga källor måste jag….detta gör jag genom att…..

Tänk på att:

  • Du kan använda konkreta exempel från de sekter/livsåskådningar vi läst
  • Du kan jämföra med världsreligionerna och hur de kan påverka människor
  • Använda källkritiska begrepp

Du kommer att få två lektionstillfällen på dig att arbeta med texten. Vid första lektionstillfället kommer du få börja skriva (30 min) och därefter ge och få kamratrespons. Denna kamratrespons kan du sedan använda dig av vid nästa lektionstillfälle för att ytterligare utveckla din text och dina tankar.

Texten ska visa att du kan:

– Jämföra någon/några livsåskådningar med någon/några av världsreligionerna, se likheter och skillnader  (analysförmågan) 

– Beskriva hur människors identiteter påverkas och formas av livsåskådningar (analysförmågan)

– Underbygga ditt resonemang genom att använda fakta, och utveckla dina tankar genom egna reflektioner och kunskaper (kommunikativa förmågan)

– Resonera kring information och källors trovärdighet och relevans (informationshanteringsförmåga) 

re_om_sekter_2_cc

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s