En gång – men aldrig mer?

Nu är det dags för terminens sista riktade skrivning och bedömningsuppgift. Denna gång ska ni få blicka bakåt, fundera kring nutiden och kanske kunna sia in i framtiden…Rubriken är:

En gång – men aldrig mer? 

2416_08_08

I denna riktade skrivning kommer du få resonera kring orsakerna till att nazistpartiet kunde ta makten i Tyskland – vad var det som gjorde att 14 miljoner tyskar röstar fram Hitler och nazistpartiet i ett demokratiskt val?

Utifrån detta resonemang vill jag att du jämför situationen i Tyskland under 20-30 talet med nutidens Sverige och Europa. Kan du dra några paralleller med Tyskland under 20-30 talet, se några likheter och/eller skillnader?

I ditt resonemang får du också gärna ta med tankar kring framtiden. Vilka olika politiska scenarion tror du kan uppstå i Europa i framtiden? Kan historien upprepa sig? Varför/varför inte? Och om du tror att historien skulle kunna upprepas- vad kan vi göra för att förhindra en liknande utveckling som skedde för snart 100 år sedan?

Följande punkter kan vara till hjälp:

  • den politiska och ekonomiska situationen i Tyskland under 1920- och 30-talen
  • Hitlers egenskaper och beslut
  • idéer och värderingar som fanns i det tyska samhället

Några hjälpmeningar för att komma igång:

  • Den politiska situationen i Tyskland var…det innebar att…
  • Den…situationen i Tyskland var…det innebar att…
  • En del ansåg att…vilket gjorde det lättare för Hitler eftersom…
  • Både orsaken att…och orsaken att…har med varandra att göra på det sättet att…

Tänk på att:

  • du måste förklara med hjälp av historiska exempel
  • vissa orsaker kan kopplas ihop eftersom de har med varandra att göra
  • vissa orsaker kan förstärka varandra

Du kommer få visa och jag kommer bedöma din:

Analysförmåga: Du kan förklara hur olika orsaker bidrog till nazistpartiets maktövertagande.

Analysförmåga: Du visar hur olika orsaker hänger samman och förstärker varandra

Kommunikativa förmågan: Du underbygger ditt resonemang, både kring dåtid, nutid och framtid, med fakta genom att använda historiska exempel

Du kommer att få, och få ge, kamratbedömning. Du kommer att få använda den bedömningsmatris som fanns med i förra årets NP i historia. Ett bra sätt att öva inför kommande nationella prov tänker fröken 🙂 Förutom att fylla i matrisen efter att ha läst kompisens text, kommer du få skriva en kommentar där du motiverar din bedömning och ger förslag på hur kamraten kan utveckla sin text.

Tänk på att den feedback du gör även visar din förståelse! Ps. Efter att du fått kamratrespons kommer du få möjlighet att bearbeta din text innan du lämnar in till mig för bedömning

nazistpartiet

 

 


Annonser

En reaktion på ”En gång – men aldrig mer?

  1. Ping: Mitt Flippade Klassrum | Kamratrespons och lärande

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s