Förändra och förfalska!

Under förra lektionen arbetade ni i era basgrupper med bilden på Lenin, Trotskij och Kamenev, där två av dessa personer sedan kom att tas bort av Stalin. På frågan varför ni trodde att Stalin valde att retuschera bort dessa båda personer, hade ni många kloka tankar.

Ja, varför väljer man att retuschera bilder? I reklamkataloger och tidningar retuscheras idag ständigt bilder för att de ska vara mer tilltalande. Men att förändra historiska bilder, ta bort personer ur bilder, eller lägga till personer i bilder där de inte funnits från början – varför gör man det? Vilka orsaker kan ligga bakom och vad kan olika personer ha att vinna på att förfalska sådana bilder?

Uppgift i skolan: 

Ni ska, tillsammans i par eller tre (dela basgrupp i två delar) välja ut ett foto som ni har i uppgift att retuschera och förändra! Till er hjälp kommer ni använda programmet pixlr, där ni har möjlighet att retuschera den bild ni väljer (från internet)

Att presentera för klassen:

  • Berätta om bilden ni valt – vad visar den ursprungliga bilden? Beskriv bilden och visa originalet
  • Berätta om varför ni valde just denna bild? Vad är ert syfte?
  • Berätta om vilka konsekvenser ni tror att er retuschering av bilden kan få (tex i framtidens historieböcker, politiska konsekvenser osv..)
  • Blir konsekvenserna positiva eller negativa? Och i så fall – för vem? (Kanske kan de bli både positiva och negativa, beroende på vems perspektiv…)
  • Använd analysmodellen i ert resonemanganalsymodelllotta

Bedömningsuppgift (enskilt)

En bild ljuger aldrig…eller?

Stalin 1_2

Din uppgift blir att, utifrån det vi arbetat med på lektionerna, resonera enskilt kring hur historia kan användas i olika sammanhang och för olika syften och vilka konsekvenser detta kan få. En bild ljuger väl aldrig….eller??

Till din hjälp har du följande stödmeningar/frågor (som vanligt är detta enbart ett stöd för dina tankar):

  • Genom att förfalska källor kan man förändra….
  • Under Stalins tid vid makten förfalskades historiska bilder därför att….
  • Varför väljer någon att förfalska historiska källor?
  • Vad vinner man på att förfalska historiska källor och vem/vilka vinner på det?
  • Vad förlorar man på att förfalska historiska källor och vem/vilka förlorar på det?
  • Hur ska man veta om en källa är trovärdig/äkta eller ej?

Till din hjälp har du också följande källkritiska begrepp:

perspektiv

trovärdig

vinklad

syfte

objektiv

Du kommer få visa och jag kommer bedöma din:

Informationshanteringsförmåga

  • Du visar att du kan använda historiska källor (t.ex bilder) och kan resonera kring källornas trovärdighet.
  • Du visar att du kan resonera om hur historia har använts och kan användas i olika sammanhang och för olika syften.
  • Du visar att du kan använda källkritiska begrepp i ett sammanhang

1393895_416529385119160_322296856_n

Ps. Ibland kan en bild visa något helt annat än hur verkligheten egentligen ser ut, även om ingen medvetet ändrat bilden….tänk på det!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s