Förändra historien – påverka framtiden!

Efter att ni arbetat tillsammans i era basgrupper och skapat egna Versaillesfördrag, kommer du nu få genomföra en enskild riktad skrivning med rubriken:

Förändra historien –  påverka framtiden! 

Du kommer att få presentera ett av de fredsförslag som du tagit del av, antingen som din basgrupp presenterat, eller ett förslag från någon av de andra basgrupperna. Det förslag, en punkt i fredsfördraget, som du väljer ut ska vara det som du tror har störst möjlighet att påverka resten av 1900-talets historia. 

Stödfrågor/meningar att använda vid skrivningen:

  • Beskriv ditt förslag noga
  • Vilka orsaker ligger bakom ditt val (varför anser du, är denna punkt den viktigaste att lyfta fram i fredsfördraget)
  • Jämför hur ditt förslag skiljer sig från de förslag som ingick i fredsfördraget i Versailles
  • Vilka kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser skulle ditt förslag kunna få (dra gärna samband som leder ända fram till nutid och kanske tom ännu längre…)
  • Vilka olika ekonomiska, sociala och politiska konsekvenser skulle ditt förslag kunna få för Europa?
  • Vilka olika konsekvenser skulle ditt förslag få för den enskilda människan, för olika grupper i samhället (tex folkslag) och för hela landet?
  • Hur du tror att dina konsekvenser skulle påverka den historiska utvecklingen jämfört med den historiska utveckling vi vet ägde rum under 1900-talet?

 Som stöd kan du använda dig av två olika analysmodeller:

För att strukturera upp hur ditt val påverkar långsiktigt/kortsiktigt och hur det kan påverka individer/grupper/landet och givetvis hela Europa

analsymodelllotta

För att strukturera upp vilka olika sociala/politiska och ekonomiska konsekvenser ditt val kan få

bild1

Du kommer få visa och jag kommer bedöma din: 

Analysförmåga:

  • Du kan se samband mellan orsaker och konsekvenser (se hur historiska skeenden sitter ihop, att konsekvenser av en händelse kan vara orsaker till en annan händelse)
  • Du kan redogöra för hur ditt förslag skulle kunna påverka och ändra historiska förhållanden och skeenden, genom att jämföra med den historiska utvecklingen vi vet ägde rum från 1919 och fram till andra världskriget (eller ända fram tills idag)

Kommunikativa förmåga:

  • Du visar att du kan resonera kring orsaker/konsekvenser och samband samt utveckla dessa samband i  flera ”tankeled”
  • Du visar att du kan motivera ditt förslag och underbygga med fakta

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s