Vad händer nu då?


Hemma:

* Titta på flippen

* Skriv ner dina förklaringar till begreppen:

– Proportionella val

– Vågmästarroll

– Majoritetsregering

– Koalitionsregering

– Minoritetsregering

– Samlingsregering

– Proposition

Skolan:

Arbeta tillsammans i basgruppen med följande frågor:

1. Vilka orsaker tror ni ligger bakom Sverigedemokraternas framgångar i det svenska valet? Vilka kan konsekvenserna bli? Hur kan övriga politiker agera för att konsekvenserna av Sverigedemokraternas inflytande ska bli så lite som möjligt? Använd analysmodellen! Rita upp på ett A3 papper. 

2. Under andra världskriget bildades en samlingsregering. Varför då tror ni? Vilka orsaker kan ni komma på till varför Sveriges olika partier gick samman? Varför tror ni att kommunisterna inte fick vara med i denna regering?

3. Analysera valresultatet på Östergårdsskolan. Varför tror ni att Socialdemokraterna var så starka att de fick egen majoritet? Vilka frågor tror ni att många elever på Östergårdsskolan tycker samma som socialdemokraterna i? Vad är socialdemokraternas stora frågor, vad vill partiet?

Sverigedemokraterna fick 15% av rösterna, på en skola där en klar majoritet av eleverna har utländskt påbrå (antingen är födda i ett annat land, eller födda i Sverige fast med föräldrar som kommer från ett annat land). Hur kommer det sig att så många röstar på ett främlingsfientligt parti? Jag vet att ett ”enkelt” svar är att elever ”skojröstade”, men det svaret godtar jag inte. Ett val är ett val. Det val man gjort är det man står för. Så jag vill att ni funderar på varför, orsaker, till att Sverigedemokraterna är så starka på skolan.

4. Vad händer nu? Följ med i nyhetsrapporteringen, läs i tidningar och försök att beskriv hur arbetet med att bilda en ny regering går. Vem blir statsminister? Vilka svårigheter kan den nya regeringen stöta på? Hur kan man lösa dessa hinder? Vilka partier kommer samarbeta? Blir det en minoritetsregering eller en koalitionsregering? Hur kan Sverigedemokraterna använda sin vågmästarroll? Använd så många av begreppen som möjligt som ni hörde i flippen! Visa att ni förstår vad de betyder och att ni kan använda dessa i ett sammanhang.

Som vanligt vill jag att alla samtliga i gruppen skriver i sina skrivböcker

När ni arbetar med dessa uppgifter så kommer ni få öva analysförmågan, kommunikativa förmågan, begreppsförmågan och informationshanteringsförmågan. 

Redovisar uppgifterna gör vi i helklass – vi delar med oss av kunskapen vi har! 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s