Du och Demokrati!

Nu är det dags för skolval och Du får möjligheten att vara med och göra din röst hörd. I en demokrati så är rösträtten hemlig, dvs du behöver aldrig svara på vilket parti du har röstat på. Det är upp till dig om du vill att andra ska få reda på vad du röstade på. Du har alltid valet att säga nej om någon undrar om du vill säga vad du röstade på!

Nästa vecka fortsätter vi arbeta med Tema Val, men kommer gå in mer på hur Sveriges politiska system är uppbyggt och vad som händer efter valet. T.ex. hur bildas en regering?

Måndagen den 15:e september (9 B) och tisdagen den 16:e september (9 A) kommer ni ha en bedömningsgrundande uppgift. Här kan ni läsa om hur den kommer gå till.

Bedömningsuppgift:

Demokrati eller diktatur – hur påverkar det mig? 

I denna bedömningsuppgift vill jag att du använder de kunskaper som du har fått om demokrati och diktatur. Till din hjälp har du följande begrepp:

* Demokrati

* Diktatur

* Representativ demokrati

* Grundlagar

* Rättighet

* Rösträtt

Du ska alltså inte skriva upp förklaringar vad dessa ord betyder, jag vill att du använder dessa ord i ett sammanhang där du visar att du förstått vad orden betyder genom att använda dem. Du ska skriva en text där du resonerar och argumenterar kring fördelar och nackdelar med dessa två styrelseskick och hur detta påverkar dig.

Meningar som kan vara till hjälp:

* Demokrati innebär att jag……

* Hade Sverige varit en diktatur skulle det påverka mig genom att….

* I en demokrati har jag som medborgare vissa rättigheter t.ex….

* Rösträtt innebär att jag….. Det är viktigt därför att….

Här kommer du få visa och jag kommer bedöma:

Analysförmågan 

– Du ska kunna beskriva likheter och skillnader mellan demokrati och diktatur

Kommunikativa förmågan

– Du ska kunna föra resonemang som är underbyggda med fakta

– Du ska kunna utveckla dina resonemang i ett eller flera tankeled (t.ex. Om Sverige skulle införa diktatur skulle följande kunna hända……Detta skulle leda till att ……. Därför att…..

Begreppsförmågan

– Du visar att du förstår och kan använda begreppen som vi arbetat med

images

Lycka till 🙂

Kommentera

