Milleniemålen 2015 – Når vi dit?

Hemma: 

* Titta på flippen hemma

* Vilka är de 8 Milleniemålen? (Millenium Development Goals, MDG) Gör en lista och ta med till skolan

 

Skolan: 

Helklass – genomgång av de åtta milleniemålen och vad de innebär. Använd era anteckningar och utgå från dessa när vi diskuterar.

* Arbeta i basgrupper och använd er av sidan http://www.milleniemalen.nu för att söka information. Utgå från följande frågeställningar:

1. Hur går arbetet runt om i världen med att uppnå de åtta Milleniemålen? Jämför två olika regioner (välj två regioner ni vill jämföra). Vad skiljer de olika regionerna åt i utveckling? Vilka framsteg har regionerna gjort? Vilka utmaningar kvarstår? Ge förslag på åtgärder som kan bidra till fortsatt utveckling.

2. Vad händer efter 2015? Vad innebär Post 2015?  Vilka ”grundläggande värden” lyfter Post 2015 fram som viktiga att fokusera på? Vad innebär ett ”grundläggande värde”? Varför tror ni att just dessa värden anses vara viktiga?  

Diskutera och förklara följande begrepp (begrepp som ni hittar i texten ”Hur kommer den nya agendan se ut”) :

  • holistisk
  • marginaliserade grupper
  • jämställdhet
  • Hållbar utveckling
  • ekonomisk tillväxt

3. Gå in under skolmaterial – klicka på Varför bry sig om världen? 

Läs texten ”Stora utmaningar kvarstår” tillsammans i gruppen! Skriv en gemensam text i basgruppen med rubriken:

Varför ska vi bry oss? 

I denna text ska ni tillsammans reflektera över varför det är viktigt att vi i Sverige bryr oss om utvecklingen i andra delar av världen och fundera över vilka konkreta åtgärder som vi kan bidra med? 

Texten skriver ni gemensamt och läser upp i helklass för att dela med er av era tankar till era klasskamrater 🙂

I alla dessa uppgifter över ni på följande förmågor:

  • Analysförmågan – Se orsaker och konsekvenser av Milleniemålen. Kunna jämföra utveckling över tid och på olika platser i världen (förr – nu – sen?)
  • Kommunikativa förmågan – Underbygg resonemanget m fakta. Diskutera er fram till gemensamt svar. Lyssna på varandra. Ta del av andras tankar och dela med er av era!
  • Begreppsförmågan – Ni tar reda på och förstår vad ord och begrepp betyder. Ni övar på att använda dessa begrepp och ord i ett sammanhang och förstår hur de hör ihop.
  • Informationshanteringsförmågan – Ni ska kunna söka och samla ihop information ni behöver och ni ska sortera ut den informationen som är användbar. Ni ska även fundera på om informationen är viktig för just er uppgift.

 

millenniemc3a5len-text

Lycka till!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s