Tankar på en parkbänk…

10001478_428919300586467_857897491_n Jesus, Muhammed,  Gud/Jahve/Allah, Buddha och Krishna, var och en viktiga gestalter inom varsin religion. Men vilka är skillnaderna mellan dem egentligen? Och vad hittar du flest av, likheter eller skillnader? Tänk dig att dessa sitter på en parkbänk och samtalar om religion, tro, livet, döden och allt däremellan. Tror du att de skulle vara nöjda med hur världen ser ut? Under vecka 15 kommer du att få arbeta med en riktad skrivuppgift. Den kommer, till skillnad från tidigare skrivningar, sträcka sig över tre lektioner. Rubriken på din skrivning ska vara:

Blev det som vi hade tänkt? Förr, nu och sen då? 

I din skrivning kommer du få visa, och jag bedöma, följande förmågor:

Analysförmågan: Du kommer att få möjlighet att kunna se samband, jämföra likheter och skillnader mellan några religioner (minst två). Vilken historisk bakgrund finns? Hur växte religionerna fram? Vilken utbredning har de idag? Har religionerna fått olika inriktningar? Vilka orsaker ligger bakom det i så fall och vad har konsekvenserna blivit (både positiva och negativa)?

Analysförmågan: Du kommer att få möjlighet att jämföra och se likheter och skillnader mellan några (minst två) religioners kärna. Har de profeter/gudar? Hur ser högtiderna ut, symboler? Vad är orsaken bakom heliga skrifter/lagar/regler?  Vilka konsekvenser kan vi se idag av dessa skrifter?

* Begreppsförmågan: Du kommer att få möjlighet att visa att du kan använda begrepp som hör till religionerna och att du kan använda dessa begrepp i rätt sammanhang.

* Kommunikativa förmågan: Du kommer att få möjlighet att visa din kommunikativa förmåga genom att du resonerar kring hur religionen påverkar människors liv idag. Hur påverkade religionen människors liv förr? Hur kommer religionen påverka människors liv i framtiden, tror du? Vilka argument har du för dina tankar? Försök utveckla och bredda ditt resonemang. Visa hur du tänker! Finns det politiska konsekvenser av religion? Tror du du att Gud/Allah/Jahve, Buddah och Krishna skulle vara nöjda med hur folket lever efter deras religioner idag? Varför/varför inte? Hur tror ni de skulle vilja att framtiden såg ut?

Informationshanteringsförmågan: Du kommer att få möjlighet att visa att du kan söka eftersortera och använda relevant information.

Till din hjälp får du ta allt det material vi har arbetat tillsammans med under kursen. Flippar på bloggen, jämförelser mellan olika religioner ni arbetat fram i basgrupperna, begreppsträdet som finns på tavlan samt givetvis de riktade skrivningar ni hittills gjort under kursen.

Tänk på att, om du vill, får du gärna skriva ner din text i dialog-form, d.v.s som ett samtal mellan några av ovanstående gestalter/gudar. Annars utgår du från förmågorna ovan och delar upp din text i stycken.

Kamratrespons:

I början av lektion två och lektion tre kommer du att få/få ge kamratrespons. Ni läser igenom varandras texter och använder er av ”two stars, one wish” för att ge varandra feedback. Hur ska kamraten göra för att utveckla sitt resonemang och sin text? Visar kamraten de olika förmågorna? Har han/hon med begrepp och används de korrekt i rätt sammanhang? Är kamratens resonemang underbyggt med fakta? Hjälp varandra att nå så långt som möjligt! 

Fredag v. 15 samlar jag in era skrivböcker och ger en formativ bedömning. Eftersom kursen är slut sedan så kommer ni även få reda på vilket betyg ni får i religion i åk.8. Obs! Betyget ser tillbaka på allt det ni gjort under kursen, alltså inte enbart denna skrivning! 

Annonser

En reaktion på ”Tankar på en parkbänk…

  1. Ping: Mitt Flippade Klassrum | Förr, nu, och sen då?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s