9/11 – konspirationsteori vs Commission Report – kritisk granskning av källor!

1616422_667767576614334_2128098362_n Fatema skickade denna bild till mig och jag märker på lektionerna att när vi diskuterar medias syn på religioner och då främst Islam, så är det en fråga ni visar stort intresse för. Därför har jag utformat denna bedömningsuppgift utifrån ert intresse och engagemang!

Bedömningsuppgift: 9/11 – kan sanningen ha flera sidor?

Hemma:

* Titta på flippen nedan.

* Skriv ner stödord/stödmeningar och ta med tillbaka till skolan för vidare diskussion i basgrupp

* Vilka ”belägg” ger filmen till att 9/11 var en konspiration? Vad betyder begreppet konspiration?

Skolan:

* Vi ska tillsammans läsa Commission Report – Executive Summary, diskutera innehållet och översätta ord vi inte förstår.

EPA – metoden:

1. Enskilt skriva ner reflektioner kring det ni sett på flippen och det vi tillsammans läst i utdraget ur kommissionens rapport. Fundera utifrån rubriken Kan sanningen ha flera sidor?

2. Par (basgrupp) läs upp för varandra det som ni skrivit ner. Låt alla ta del av allas tankar innan ni startar en diskussion. I er diskussion ska ni utgå från de källkritiska begreppen:

perspektiv

trovärdig

vinklad

syfte

tolkning

objektiv

tendens

Fundera kring de båda källornas trovärdighet. Kan någon källa vara vinklad? Kan båda källorna vara vinklade? Vad kan syftet vara med att vinkla en källa? Är källorna objektiva? Vem står bakom källorna? Vems perspektiv belyser dem? Kan man se en tendens att källorna pekar ut speciella grupper som ansvariga?

Jag vill att ni bortser från era personliga åsikter och utifrån ett källkritiskt perspektiv granskar båda källorna lika väl! För att visa att ni har en förmåga att hantera och granska information så måste ni visa att ni kan granska båda källorna! Det räcker alltså inte att säga om den ena ”jag tror denna är mest trovärdig”. Ni måste visa att ni kan resonera kring källornas trovärdighet utifrån ett källkritiskt perspektiv och använda de källkritiska begreppen i ett sammanhang.  Här övar ni på informationshanteringsförmågan samt begreppsförmågan

Bedömningsuppgift: 9/11 – kan sanningen ha flera sidor

I denna riktade skrivning kommer du att få utgå, både från dina egna tankar utifrån flippen och Kommissionens rapport, samt utgå från den diskussion ni tillsammans haft i er basgrupp. Genom att använda de källkritiska begreppen kommer du få ge din källkritiska reflektion kring de båda källorna. Jag vill att du redogör för källornas trovärdighet, ger belägg för dina åsikter och belyser källorna ur olika perspektiv. Utifrån ditt källkritiska resonemang så vill jag att du avslutningsvis presenterar dina tankar kring vad du anser är ”sanningen” om 9/11, vem bar det yttersta ansvaret?  Kommer du fram till att det inte finns en absolut sanning så är det den åsikten du utvecklar ditt resonemang kring.

Du kommer få visa och jag kommer bedöma:

* Hur du resonerar och utvecklar dina tankar kring de båda källornas trovärdighet (informationshanteringsförmågan)

* Hur du använder dig av källkritiska begrepp för att belysa de båda texterna ur ett källkritiskt perspektiv (begreppsförmågan) 

Lycka till!

Annonser

2 reaktioner på ”9/11 – konspirationsteori vs Commission Report – kritisk granskning av källor!

  1. Den här uppgiften tycker jag verkar ha fungerat jättebra. Den både engagerar och ger dem källkritiska verktyg. Jag funderar på att testa hela konceptet men är lite orolig för att engelskan är för svår. Jag jobbar med nyanlända (preparandutbildning). Fungerade det bra för dina elever? Mvh Ulrika Broddvall

    • Hej, när vi läste sammanfattning från Kommissionens rapport, läste vi den tillsammans. Vi läste en sida som hade rubriken ”Who is the enemy”. Flippen fixade de att se själva, enklare antar jag när de ser samtidigt som de hör språket. Men sen fick de sitta i basgrupper och diskutera flipparna och då fick de ju även möjlighet att fråga sina kompisar och få höra kompisarnas tankar kring flippen. Det var ingen elev som sa att det var för svårt språk. Men däremot är texten i rapporten svårare och jag rekommenderar att bara läsa just den delen, den finns under ”summary commission report 9/!!” Who is the enemy. Läs texten tillsammans, plocka upp svåra ord, översätt och diskutera. Lycka till 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s