Islam – förförståelse och utmaning från fröken!

Här kommer en lite annorlunda flipp. Annorlunda p.g.a. två saker, den är på engelska och den är 12 minuter lång. Mitt tips är att du delar upp den och ser ungefär 6 minuter åt gången (för att inte tappa fokus). Jag vet att ni sitter och tittar på mycket film på nätet som är textat på engelska så jag tror inte språket kommer vara ett problem, men stöter du på ett ord eller en mening du inte förstår så slå upp det! Det är detta som kallas för att ”slå två flugor i en smäll” 😀 Det är ett talesätt som betyder att man gör två saker samtidigt – i detta fall lär er engelska och om islam samtidigt 🙂  Ps. se till att du klickar och får flippen textad på engelska!

Hemma: Titta på flippen och skriv ner korta förklaringar kring följande namn/begrepp  här övar ni begreppsförmågan

* Gabriel

* Muhammad

* Mecka

* Medina

* Koran

* Hadith

* Sharia

* De fem pelarna

* Sunni & Shia muslimer

På lektionen:

* Ta med dina anteckningar som du gjort hemma.

* Läs upp för kamraterna i din basgrupp dina förklaringar och jämför med dina kamrater. Försök förklara alla ord så att alla i gruppen förstår vad de betyder. Här övar ni begreppsförmågan

* Utgå från begreppen och skriv tillsammans i basgruppen en text om Islam. Försök att få med så många begrepp och namn i er text som möjligt. Ni skriver tillsammans men alla skriver ner i sin skrivbok (alla kommer alltså skriva samma text, men jag vill att alla i gruppen har texten i sin egna skrivbok!) Ni får ha flippen till hjälp, vilka andra informationskällor kan ni använda er av? Är källorna användbara?  Glöm inte källhänvisning i er text! Här övar ni på er begreppsförmåga, informationshanteringsförmåga samt er kommunikativa förmåga

* Diskutera i basgruppen och skriv ned vilka likheter och skillnader ni har lärt er mellan Islam och Judendomen som vi precis läst om. Vad hittar ni flest av, likheter eller skillnader? Presentera åtminstone två likheter och två skillnader mellan religionerna! Här övar ni på er analysförmåga, begreppsförmåga samt er kommunikativa förmåga

* Presentera er text i helklass. Använd  bilder, musik, visa gärna hur man ber, ta med bönematta och Koranen om ni har någon hemma (glöm inte att be om lov först!) och om ni har möjlighet läs gärna upp någon kort vers ur Koranen – helt enkelt använd den kunskap jag vet att ni redan har om Islam och dess traditioner! Låt oss använda den fantastiska fördel vi har i vårt klassrum att det är många av er som är muslimer 🙂 Ju mer ni kan visa för klassen desto mer kunskap kan ni bidra med! Här övar ni er begreppsförmåga samt er kommunikativa förmåga.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s