Sammanställning och analys av utvärdering

Tack!

Först av allt så vill jag säga ett stort TACK för att du tog dig tid att göra utvärderingen. Varför ska man göra en utvärdering? Jo, det finns många anledningar. En anledning är att man får tillfälle att öva på den metakognitiva förmågan, förmågan att reflektera över sin insats, vad man gjorde bra och vad man ska tänka på tills nästa kurs. En annan anledning är givetvis att det ger MIG ett bra underlag när jag ska bygga upp nästa kurs i SO (som är religion). Vad har jag då fått för respons och tankar från er?

Jo, att 73% ger detta område en 4 eller 5:a i betyg betyder ju att det var övervägande positivt 🙂 Ni verkar ha tyckt om upplägget, med studiebesök på rådhuset, presentation för Carl Fredrik och Hallandsposten. Kanske fanns det ytterligare saker ni hade önskat? Fyll gärna på under ”övrigt” om du har tankar kring kursens upplägg.

Strax över 70 % tycker att det för det mesta varit tydligt när vi tränat och när jag bedömt era förmågor. Här är givetvis målet för mig att jag ska försöka vara ännu tydligare och att ALLA ska känna sig helt säkra på när ni tränar och när jag bedömer. Bedömningstillfället ska ALDRIG vara en överraskning. Jag är ändå glad att ingen (0%) känt att de inte haft en enda aning om bedömning/träningstillfälle. Så vi är på rätt spår åtminstone!

Nästa cirkeldiagram som handlar om feedback måste jag dock ta till mig och förbättra. Nästan 40 % säger att ni bara fått feedback några enstaka gånger och 60 % för det mesta/alltid. Jag diskuterade detta med några av er i veckan och vi kunde konstatera att under denna kursen har det mesta av feedbacken varit muntlig (under historia-kursen var den 100 % skriftlig). Muntlig feedback kan ibland vara svårare att uppfatta som feedback om inte jag som lärare är väldigt tydlig. Detta måste jag givetvis bli bättre på och i nästa kurs kommer jag återgå till att ge det mesta av feedbacken skriftligt. Dock kommer jag öva på att vara tydlig när jag ger muntlig feedback! Tipsa mig gärna hur du vill ha din feedback!

Kul att se att nästan 80 % känner att de har mycket hjälp av blogg/facebook. Det får mig att vilja fortsätta med blogg och facebook och utveckla detta ytterligare!

Men framförallt – jag blir  glad när jag läser om hur ni tycker att ni har utvecklat era förmågor och vad ni vill fortsätta utveckla! Jag ser två klasser där eleverna har full koll  på vad de övar, vad jag betygsätter, vilka förmågor vi utgår från och vad dessa förmågor innebär. Det gör mig så stolt, för det betyder att ni tar ansvar över ert eget lärande! Jag hoppas många vuxna läser era kommentarer och inser att ungdomar idag är inga ”flum-elever” som struntar i sin utbildning, utan ungdomar som vet vilka förmågor de behöver öva på  för att förbättra sina resultat och också hur de ska göra!

Sist, men inte minst, vilka fantastiska härliga kommentarer ni lämnat under övrigt…. Så glad jag blir, vilken energi ni ger mig och det är ord jag tar med mig i min ryggsäck! Jag lovar att jag under vårterminen ska göra allt jag kan för att fortsätta utveckla, förbättra och förtydliga min undervisning! Tack för att du tog dig tid och hjälpte mig!

Länk till sammanställning av utvärderingen finns här!

Kommentera

