Arbetsgång för budget-arbete

Vi talade en del första lektionen om hur vi ska arbeta fram tills dess att budgeten ska presenteras. Efter att ha lyssnat på era synpunkter har jag bestämt följande arbetsgång:

1. En enskild flödesskrivning där du skriver ner kortfattat vad du tycker Halmstad kommun borde satsa på, vad du tycker man kan dra in på och vad du tror att detta kan få för konsekvenser, både positiva och negativa.  Här övar du på din analysförmåga

2. Läs upp allas förslag i basgruppen. Sammanställ på ett stort ”blädderblocks-papper” era tankar och förslag.  Här övar ni tillsammans på er analysförmåga samt er kommunikativa förmåga

3.  Alla basgrupper delger sin sammanställning i helklass. Ser vi några likheter mellan basgruppernas förslag? Diskussion i helklass om vilka idéer vi vill arbeta vidare med. Bestäm tillsammans klassens budgetHär övar ni på er kommunikativa förmåga

4. Vi utgår från samma budget men basgrupperna ansvarar för olika områden (skola, omsorg, kultur, fritid osv). Ni kommer fungera som nämnder där varje nämnd är ”expert” på just sitt område. Ta reda på vilka konsekvenser er budget skulle få för just ert ansvarsområde. Titta i planeringen och se analysmodellen ni kan arbeta efter. Varje nämnd presenterar sin del av budgeten den 9/12 då Carl Fredrik  Graf och Hallandsposten kommer och tar del av klassens budget.  Här visar ni och jag bedömer er informationshanteringsförmåga samt er analysförmåga.

hämta (1)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s