Metakognitiv förmåga

 

animal_wildebeest

Här kommer en kortfattad beskrivning av den metakognitiva förmågan. Du ska:

* Kunna lösa problem på ett bra sätt utifrån vilken situation man är i när och med tanke på vad man vill ska hända.

* Fundera över om informationen man fått är viktig eller inte.

* Fundera över vad som menas med vad som sägs, skrivs och görs.

* Våga testa dig fram. Våga ändra dig om det visar sig att en sak är fel.

* Visa att du lägger märke till saker som händer och sker omkring oss i vår värld och att du kan fundera och resonera kring dessa händelser.

* Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat.

* Fundera över vad som är möjligt eller inte möjligt i olika situationer.

 

 

3 reaktioner på ”Metakognitiv förmåga

  1. Hej,

    Tack för en inspirerande blogg. Du har jättebra förklaringar till förmågorna och jag tänkte höra om jag får använda dina förklaringar på min klassrumsblogg? Givetvis så länkar jag till dig 🙂 (Jag vet inte vilken creative commons du har)

Kommentera

